0
0
چگونه و از کجا شروع کنیم ؟

ازکجا باید شروع کنم؟

1744 بازدید

برای ورود به بازار های مالی از کجا شروع کنم؟

اگر برای اولین بار است که قصد ورود به بازارهای مالی را دارید شما می توانید بر اساس نوع فعالیت و میزان ریسک پذیری خود، یکی از بازارهای زیر را انتخاب کنید تا توضیحات بیشتر در کادر پیوست به شما ارائه شود.

در بورس اوراق بهادار تهران شما می توانید سهام های شرکت های مختلف نظیر خودروسازان، صنایع پتروشیمی و پالایشی، شرکت های ساختمانی و سیمانی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و سایر شرکتهای دیگر را خرید و فروش کنید و از گران شدن احتمالی سهام آنها یا سودی که سالیانه به سهام شما تعلق میگیرد منفعت کسب کنید.

برای معامله در بازار بورس شما نیاز به یک کارگزار دارید. کارگزار در واقع واسطه بین شما و بازار بورس می‌باشد و معاملات سهام در سامانه معاملاتی کارگزاران و به درخواست شما انجام می‌شود. در اصل کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که بستر خرید و فروش سهام را برای شما فراهم میکنند.

انجام فعالیت کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است و کارگزاران ضامن و حافظ سرمایه های شما هستند.

در حال حاضر به مدد سیستم معاملات آنلاین شما می توانید با یک دستگاه کامیپوتر یا موبایل و یک خط اینترنت اقدام به خرید و فروش آنی سهام کنید. در کنار این روش شما تلفنی هم می توانید به کارگزار خود دستور خرید یا فروش بدهید.

قبلا جای این بازار آتی سکه بود که به دستور مقامات مربوطه این بازار بسته شد و جای خودش را به معاملات اتی زعفران و زیره داد. در معاملات آتی در بورس کالای ایران، مشتری با پرداخت مبلغی به عنوان وجه تضمین (حدود 20 درصد ارزش قرارداد) می‌تواند اقدام به خرید یا فروش قرارداد نماید. مثلا برای خرید یا فروش یک قرارداد آتی زعفریان (شامل 100 گرم زعفران حدود 900 هزار تومان) در حال حاضر دویست هزار تومان به عنوان وجه تضمین مورد نیاز است اما سرمایه گذار از نوسان قیمت یکصد گرم زعفران سود یا ضرر می برد. یعنی شما پول حدود بیست گرم را می دهید ولی سود و ضرر صد گرم برای شما در نظر گرفته می شود که به آن اهرم در معاملات گفته می شود. یعنی حدود 4 الی 5 برابر اصل پولتان می توانید ریسک کنید.

این بازار بر خلاف بورس تهران یک بازار دو طرفه می باشد یعنی شما می توانید علاوه بر خرید زعفران اگرنظرتان این است که زعفران کاهش می باید می توانید اقدام به فروش آن کنید (فروختن مال نداشته) و از کاهش قیمت ها سود ببرید. یعنی در اصل اگر نظر و تحلیل شما بر گران شدن است آنرا می خرید و اگر نظرتان دال بر کاهش است آنرا می فروشید و از افت قیمت سود می برید.

اگر در خرید باشید و زعفران گران شود شما سود می کنید و اگر ارزان شود شما ضرر می کنید. همچنین اگر در فروش باشید و زعفران ارزان شود شما سود می کنید و اگر گران شود شما ضرر می کنید. این دقیقا روال بازار های دو طرفه می باشد.

این بازارها معمولا بصورت شخصی اداره می شوند و به معاملات فردایی نیز معروف هستند. هیچ نهاد رسمی پشت آنها نیست و کاملا پر ریسک می باشند. افراد در اتاقهای معاملاتی (در شبکه های اجتماعی) جمع می شوند و روی قیمت طلا و دلار معامله می کنند معاملات کاملا سوری هست و نظارت دقیقی روی آنها نیست و بر اساس اعتماد طرفین اداره می شود.

به عنوان مثال طلای آبشده را با یک قیمت خاص می خرد اگر طلا رشد کند منفعت کسب می کند و اگر افت کند دچار ضرر می شود.

بازارهای مالی بین الملل گردش مالی بسیار سنگینی دارند چون دولت ها و کشورها در سطح کلان در آن شرکت می کنند، این مارکت بصورت 24 ساعته فعالیت می کند و در پایان ساعات کاری هر منطقه، معاملات از کشوری به کشور دیگر دست به دست می شود. محدویت نوسان در آن وجود ندارد و معاملاتش بر خلاف بورس تهران بصورت دو طرفه انجام می شود  (مانند آتی زعفران که در بالا توضیح دادیم).

همانگونه که برای معاملات در بورس تهران نیاز به کارگزاری بود اینجا نیز نیاز به یک کارگزاری (بروکر Broker) می باشد تا شما را به سیستم جهانی متصل کند.

در بازارهای جهانی شما می توانید موارد زیر را خرید و فروش کنید:

– فلزات شامل: طلا، نقره، سرب، روی، مس و …
– مواد غذایی شامل: گندم، جو، ذرت، شکر، قهوه و …
– سهام های شرکت ها: اپل، ماکروسافت، گوگل، آمازون، اینتل، هواپیمایی بوئینگ و …
– جفت ارزها: یورو، ین، پوند، فرانک و … (به این قسمت اصطلاحا فــارکس گفته می شود)
– نفت و محصولات پتروشیمی
– ارز رمزها: مانند بیت کوین

بعد از اینکه کارگزار مناسب را پیدا کردید، کارگزار نرم افزاری در اختیار شما قرار میدهد که می توانید با آن خرید و فروش انجام دهید (این نرم افزار معمولا متاتریدر است).

توجه داشته باشید که بازارهای جهانی به خاطر حرکات سریع قیمتی و اینکه چند برابر سرمایه خود می توانید معامله کنید پر ریسک ارزیابی می شود لذا نیاز به سالها تجربه و مهارت های ذهنی زیادی دارد. پس با دانش کافی اقدام به معامله در این بازارها کنید. همچنین در نظر داشته باشید فــارکس در حال حاضر در ایران ممنوع می باشد لذا بهترین بازار برای معامله گری بورس اوراق بهادار تهران می باشد که علاوه بر سود سالانه سهام از نوسانات قیمتی آن نیز بهره مند خواهید شد

چگونه آموزش ببینم؟

برای موفقیت در بازارهای مالی توجه و تمرکز بیشتر معامله گران بر روی سه مقوله اصلی می باشد: تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و روانشناسی معامله گر که پرورش و رسیدگی به هر سه مورد نقش موثری در پیروزی شما خواهد داشت.

در حوزه بازارهای مالی شما با تنوع شدید منابع آموزشی روبرو هستید (اعم از کتاب، مقاله و ویدئو). اگر شما کل منابع درسی از دبستان تا پروفسورای یک رشته ی دانشگاهی را روی هم قرار دهید حتی یک هزارم منابع بازارهای مالی هم نمی شود و این شگفت انگیز و قابل تامل است.

 

تحلیل تکنیکال مانند سایر رشته های دانشگاهی از قسمت های عمومی و تخصصی برخوردار است که شما نیاز دارید ابتدا مراحل عمومی را طی کرده تا ذهن و تجربه شما در درک مراحل تخصصی بالاتر رود. از  بین مراحل تخصصی شما می توانید یک متد را بر اساس نوع شخصیت معامله گری و همچنین علاقه خود پیش گرفته و در آن حرفه ای شوید یا چند تخصص را با هم دنبال کنید تا در نهایت به سیستم دلخواه خود برسید.

 

ما در آکادمی اینکام نت مسیر رسیدن به اهدافتان را برایتان کوتاه تر کرده ایم ، اگر نمی دانید از کجا شروع کنید و در کدام بازار سرمایه گذاری کنید و چگونه آموزش ببینید با مشاوران ما در ارتباط باشید تا مسیر درست را پیدا کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://incomenet.ir/?p=8658
اشتراک گذاری:

نظرات

6 نظر در مورد ازکجا باید شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و درود کلیپهای انتخابی که در سایت هس یه مشکلی که داره اینه که شما سایت treadingview رو معرفی کردین و از او سایت دارین جهت تفسیر چارت استفاده میکنید و در جلسات متعدد از دانشپژو میخواین که خط روند بکشیم و در واقع تمرین کنیم درصورتی که در باره اون سایت مطلبی نگفتین ** اموزش ها شاید در کلیپهای بعدی باشه ** ولی ای کاش اول کار منوهای اون رو اموزش داده بودین . سپاس

    لایک

    1. سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      سایت تریدینگ ویو خیلی معروف هست و اکثر افراد کامل نحوه کار با این سایت رو بلد هستن و برا همین آموزشی در این باره داده نشده در جلسات اولیه ولی اگر مشکلی در نحوه کار با سایت دارین در گوگل اگر سرچ کنین آموزش تریدینگ ویو براتون میاره و کلی آموزش رایگان هست

      لایک

  2. تو دوره نوسان گیری طلا شرکت کردم ولی اون سایت هایی ک گذاشتید روش میزنم ک بصورت دمو یا واقعی شروع کنم اصلا وارد سایت نمیشه چیکار کنم ؟؟

    لایک

    1. اون سایت ها فعلا جلوی ثبت نامشون رو بستن دوره رو کامل ببینین در انتهای دوره راه جایگزین معرفی شده

      لایک

    1. سلام با ایمیلی که دوره رو خریدین در سایت ثبت نام کنین و بعد وارد پنل کاربریتون بشین میتونین از دوره استفاده کنین.

      به پشتیبان تلگرام پیام بدین آموزش ویدیویی نحوه دسترسی به فایل ها رو براتون ارسال کنه.

      @incomenet_ir

      لایک